torsdag 5 juli 2012

Grillkväll på ingång

Här är recept på Foccacian vi serverade på dopet.
Busenkelt recept och så himla gott!


Foccacia
(Det här är lagom till en "liten panna". Dubbla allt om ni vill göra i långpanna)

25g jäst
6dl vatten
2msk honung
2msk salt
2msk kryddor (välj bland timjan, rosmarin, oregano, basilika, jag brukar ta av det jag har hemma)
5-6st soltorkade tomater som skärs i småbitar
12 dl vetemjöl

Blanda ihop detta och låt jäsa 45 minuter
(Degen blir kladdig. Jättekladdig. Men det ska vara så.)

Knåda den sedan med elvisp med ytterligare 2dl vetemjöl
Ha sedan bakplåtspapper i pannan som oljas in. Olja in degen när den ligger i pannan.
Tryck ner svarta olivkärnor och strö över flingsalt.
Låt jäsa 25 minuter.

Grädda 25-30 minuter 225grader ett snäpp under mitten i ugnen.
Låt svalna innan du skär!

(Receptet är från fina vänner i soliga Karlstad)


Hej hej!

Idag har jag bakat foccacia och lagt kött på marinad för ikväll vankas det grillkväll hos min bror med hans familj och Systers. Vi ska äta gott, klå varandra i femkamp och bara umgås. Kommer bli så trevligt och vi har sommaren på vår sida idag med. Det är bra, riktigt bra är det.

I väntan på grillkvällen så har jag och Trollungen haft filten på altan. Halva under markisen och halva i solen vilket Trollungen tycker funkar en pytteliten stund. Jag har passat på att tvätta och låter den hänga ute och torka vilket är ett sånt där fjantigt sommartecken. Men ändå så ljuvligt. Sedan dricker vi hinkvis med vatten. I alla fall jag. Trollungen tittat konstigt på mig när hon får sin flaska och låter det mesta rinna ner för hakan. Men hon försöker. Det gör hon i alla fall, min stora tjej.

Nu går jag ut i solen igen. Och fortsätter vänta.
/F






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar